Mål- och säljstyrning handlar i grunden om att säkerställa ett smart och strukturerat arbetssätt som optimerar säljarnas effektivitet, samt möjliggör en coachande insats från säljchefens sida, baserat på vetande och inte tro.
I en ideal värld kan ni konstatera följande:
- Säljarna inser värdet av att arbeta mot konkreta, accepterade mål , både avseende resultatmål och aktivitetsmål, och gör det med glädke och motivation.
- Säljarna har fullständig koll på sin kundplattform och har kategoriserat sina kunder utifrån potential och lojalitet, vilket möjliggör en tydlig/klok prioritering av sina aktiviteter, både gentemot köpande kunder samt prospekts.
- Säljarna inser till fullo att det säljresultat de presterar, är en direkt konsekvens av de insatser de gör, med utgångspunkt i kvantitativa insatser, genomslagskraft i säljprocessen samt gjorda kundbesöks-prioriteringar, samt att de besitter de rätta kompetenserna och har rätt resurser i ryggen. De förstår “Lagen om orsak och verkan”
- Säljarna förstår till fullo värdet av att dokumentera sina insatser i företagets CRM-system/säljstödsprogram, för att därigenom kunna bli coachad av sin chef, baserat på tillgängliga nyckeltal. Tack vare detta har säljaren koll på vilka hans/hennes prioriterade utvecklingsområden är.
Kan ni identifera luckor i er säljorganisation, kopplat till ovanstående?
ERBJUDANDE!
1/2 DAG UTAN KOSTNAD!
Jag erbjuder en halv dags workshop för ledningen – UTAN KOSTNAD – kring Värdebaserad försäljning och Målstyrning i säljarbetet. Kontakta mig nedan för en förutsättningslös inledande diskussion!